جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
02. جهان شناسی Religious cosmology
>
عالَم
>
عالم آخرت(کلام اسلامی)
>
عالم برزخ
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 233
عنوان :
سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
حکمت متعالیه
,
سیاست متعالیه
,
دین در سیاست
,
فلسفه سیاسی اسلامی
,
دین و سیاست
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه سیاست
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
انسان ,
معرفت شناسی دین ,
معراج ,
جهان هستی ,
انسان شناسی ملاصدرا ,
انسان شناسی ,
حکمت نظری ,
قیامت ,
عالم برزخ ,
صحیفه کامله سجادیه ,
فروع دین ,
مقام نبوت در عالم ,
حی متأله ,
03. انسان شناسی Human nature ,
اهل بیت(ع) ,
عالم برزخ ,
معراج پیامبر(ص) ,
انسان ,
قرآن ,
مبدا و معاد ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
قیامت ,
بهشت ,
قرآن ,
عالَم دنیا(مقابل عالم آخرت) ,
حکمت عملی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
معمار چهار بنا ,
اجتهاد فراگیر ,
مرز حکمت متعالیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
سیاست متعالیه سیاستی جهانی و فراگیر است و انسان را حی متأله میداند، نه حیوان ناطق. بر اساس حکمت متعالیه، دنیا و آخرت انسان به دست خود او ساخته میشود و تنظیم این امر با سیاست متعالیه صورت میگیرد. مقاله حاضر، مبانی و مؤلفههای سیاست متعالیه را از منظر حکمت متعالیه تحلیل و تبیین میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا انسان توانایى درک نعمتها و عذابهاى برزخ و قیامت را دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ تفصیلى سؤال مزبور، با بیان چند مطلب روشن خواهد شد. تعریف ادراک و شناخت: ادراک و معرفت، از مفاهیم بدیهى و غیر قابل تعریف است؛ به این دلیل که ما همه چیز را به علم مىشناسیم. اگر بخواهیم علم و ادراک را به علم تعریف کنیم این تعریف، مشتمل بر دور مص
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
عالم برزخ
,
قیامت
کلیدواژههای فرعی :
احوال عالم برزخ ,
شناخت عقلی ,
شناخت قلبی ,
شناخت معاد ,
شناخت شهودی ,
راههای شناخت ,
شناخت حسی ,
امور غیبی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عقلی و شواهد قرآنی، روایی بر اثبات مفهوم خلود به معنای عدم پیوستگی عذاب در جهنم
نویسنده:
عباس همامی، محسن علی نجیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلود
,
عذاب
,
معاد(فلسفه)
,
عذاب
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
انسان و سر الهی ,
دوام فیض الهی ,
بقا ,
جهنم ,
عالم برزخ ,
انجیل ,
بقاء نفس ,
بهشت ,
خلود نوعی ,
جهنم و دنیا ,
نظام ربوبی خلقت ,
تناسب فعل و جزا ,
احقاب ,
وجه خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از صفاتی که قرآن کریم برای اهل بهشت و دوزخ مطرح کرده است خلود و جاودانگی است. خلود در بهشت با فضل الهی قابل توجیه است اما خلود در دوزخ موجب طرح شبهاتی گردیده است از آن جمله مقید شدن جاودانگی عذاب به وجود آسمانها و زمین و عدم تناسب کیفر خلود با گناه عاصی با توجه به عمر محدود انسان. لذا در بررسی انجام شده با توجه به شواهدی همچون: خلود به معنای مکث طولانی، زمانی بودن کلمه دامت، استثناهایی که در آیات خلود به کار رفته است، عدم اطلاق کلمه خالد به خداوند، خلود نوعی، خلود عذاب در بهشت و جهنم برزخی، سنخیت جهنم با دنیا و تناسب فعل و جزاء یا قائده مقابله به مثل، مبرهن می گردد که مطلق و حقیقی انگاشتن معنای خلود قابل تأمل است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارواحي که در برزخ و قيامت معذب مي باشند آيا ممکن است مورد عفو قرار گيرند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بله ، کساني که به بهشت مي روند وجودشان در بهشت قطعي است اما کساني که به جهنم مي روندممکن است از جهنم بيرون بيايند . به عبارت ديگر بهشت ورودي دارد، خروجي ندارد اما جهنم هم ورودي دارد و هم خروجي دارد .در روايات هم داريم که تعدادي از انسانها در جهنم نم
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
احوال عالم برزخ
,
عالم برزخ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه و تطبیق آرای ابن سینا و توماس آکوئینی در مسائل مربوط به معاد
نویسنده:
محمد مهدی مشکاتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آکوئیناس
,
علم نفس
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
احوال معاد
کلیدواژههای فرعی :
اشراق الهی ,
رؤیت خدا ,
رؤیت عقلی ,
عالم برزخ ,
مرگ بدن ,
رؤیت بصری خدا در آخرت ,
جامع الهیات ,
بقاء نفس ,
لذت حسی ,
لذت عقلی ,
الم حسی ,
الم عقلی ,
شر ,
سعادت اخروی ,
جهنم ,
بهشت ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
وحی و معاد ,
ماده آتش دوزخ ,
کیفیت معاد جسمانی ,
عمومیت معاد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
موضوع معاد از اهم مباحث دینی، فلسفی و کلامی است. ابن سینا فیلسوف مسلمان و توماس آکوئینی، فیلسوف و متکلم مسیحی، دو اندیشمند برجسته اند که در این زمینه دارای نظرهای خاصی هستند. ابن سینا در همه موارد (بجز قبول معاد جسمانی) روشی کاملا فلسفی دارد؛ در حالی که توماس، روشی فلسفی- کلامی اتخاذ می کند. درباره نفس، هر دو اتفاق نظر دارند که جوهری غیرمادی است و لذا با مرگ بدن، از بین نمی رود. همچنین، هر دو قائل به حدوث نفس بوده، برای خلود آن هم اقامه برهان می کنند. عالم برزخ و بهشت و دوزخ مادی در فلسفه ابن سینا جایگاهی ندارد، اما توماس با استفاده از متون نقلی، وارد بحث در جزئیات این موارد می شود. این هر دو نفر، اصل معاد را ضروری و همگانی می دانند، ولی ابن سینا تنها راه قبول معاد جسمانی را، تعبد به شرع مقدس می داند. عمده ترین مانع او در اثبات عقلی آن، مادیت قوه خیال است، اما توماس با تاکید بر نقش بدن در حقیقت انسان، ضرورت معاد جسمانی (البته جسمانیتی متفاوت با این دنیا) را می پذیرد. در خصوص معاد روحانی، ابن سینا با اثبات تجرد نفس، بقای آن را تضمین می نماید و با تقریر اصولی، قائل به وجود لذت و الم عقلی یا همان سعادت و شقاوت می شود. توماس نیز با رد احتمالات متعدد، سعادت نهایی انسان را در رویت عقلی بی واسطه ذات خداوند می داند که البته تحققش برای انسان تنها در قیامت و آن هم با اشراق خاص الهی ممکن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم و هویت شناسی وحی در ادیان ابراهیمی
نویسنده:
یحیی نورمحمدی نجف آبادی، محمدرضا نورمحمدی نجف آبادی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان ابراهیمی
,
وحی
,
پیامبران اولوالعزم
,
وحی الهی
,
انسان و خدا
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
الهام(افعال الهی) ,
هدایت تکوینی ,
عالم برزخ ,
انجیل ,
تورات ,
نهضت رمانتیسم ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات طبیعی ,
عقل فعال ,
قرآن ,
وحی در قرآن ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
ارتباط رسالی ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
دیدگاه زبانی وحی ,
دیدگاه غیرزبانی وحی ,
اشاره پنهانی ,
وحی صوتی ,
وحی معنایی ,
وحی الفاظ ذهنی ,
قوه عاقله پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
چکیده :
وحی را یکی از ارکان مهم و امور مشترک در میان ادیان راستین، به ویژه ادیان ابراهیمی می توان به حساب آورد. در عین حال، شاهد اختلافات بسیار عمیقی در میان اندیشمندانِ این ادیان در رابطه با تعریف و تلقی آنها از وحی می باشیم. حتی در خود هریک از این ادیان، طیف های مختلف، دیدگاه های گوناگونی در این باره دارند. این مقاله به روش تحلیلی توصیفی پس از آنکه معنای لغوی وحی را بیان نموده، به تبیین و تعریف و بررسی نظریات مطرح شده از وحی در اسلام و یهودیت و مسیحیت پرداخته است. در اسلام، دیدگاه متکلمان و فیلسوفان مسلمان را بیان نموده ایم. در مسیحیت نیز دیدگاه های زبانی، غیرزبانی و دیدگاه وحی غیرزبانی درونی و تجربی را مورد توجه قرار داده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در عالم پس از مرگ آیا در مرحله ای ممکن است انسان بلاتکلیف باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
به يك بيان عالم برزخ عالم بلاتكليفي است يعني تكليفي در آن نيست و انسانها منتظرهستند.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
احوال عالم برزخ
,
عالم برزخ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا قالب يا كالبد مثالي در عالم برزخ عيناً ويژگي هاي همين جسم دنيايي را دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خير - آن قالب مثالي كه روح شما در عالم برزخ با آن است ، متناسب با عالم برزخ است يعني چيزي است بين جسم و روح در اين دنيا كه متناسب با همان جهان است و بزرگان از آن تعبير به تصوير در آينه مي كنند.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
عالم برزخ
,
عالَم دنیا(مقابل عالم آخرت)
کلیدواژههای فرعی :
بدن مثالی ,
جسم برزخی ,
جسم دنیایی ,
جسم دنیایی ,
جسم مثالی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یکصد درس زندگی از امام علی (ع)
نویسنده:
پژوهشکده تحقیقات اسلامی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نمایندگی ولی فقیه، پژوهشکده تحقیقات اسلامی، انتشارات زمزم هدایت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
هدایت خلق ,
پیامبر شناسی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
شاهدان روز قیامت ,
فطرت خدا شناسی ,
نبوت ,
بهشت ,
جهنم ,
شناخت خدا ,
عالم برزخ ,
عالم قیامت ,
عدل الهی ,
ایمان به خدا ,
سرنوشت انسان ,
احادیث شیعه ,
احادیث و روایات ,
خوف از مرگ ,
شماره ديويي:
297/951
چکیده :
مؤلف کتاب «یکصد درس زندگی از امام علی (ع)» در ابتدای کتاب خود به موضوع ضرورت شناخت خدا از دیدگاه علی (ع) پرداخته و در ضمن این مبحث به موضوعاتی مانند: خداشناسی فطری، اثبات توحید و اقسام آن، آثار ایمان به خدا و دیگر مباحث مرتبط با خدا شناسی پرداخته است. مؤلف در بخش دیگر کتاب موضوع عدل الهی را مورد تحقیق قرار داده و در ادامه به بحث از موضوعات نبوت، امامت و معاد پرداخته است. وی در ضمن این موضوعات مسائلی همچون حقیقت مرگ، جهان برزخ، معجزه، عصمت، بهشت، دوزخ و دیگر مباحث معرفتی را از نظر گذرانده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا کفار و گناهکاران در قبر با مار و عقرب عذاب میشوند؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
عالم برزخ
,
عذاب قبر
,
فشار قبر
کلیدواژههای فرعی :
استغفار ,
روح و بدن ,
وجود مجرد و مثالی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 233
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید